...
.
...

söndag 9 mars 2014

Gratulera mera!


Lyssna gärna på denna argumentation från Tankesmedjan (knappt 3 minuter):

"Grattis till att ni fötts till att bli diskriminerade" 

Syftet med kvinnodagen är ju mycket riktigt att uppmärksamma jämställdhetsfrågor och när det gäller kvinnor kan väl ingen ha missat att vi i mångt och mycket är diskriminerade på en rad taskiga sätt. "Makten är snedfördelad, och vi måste prata om det." I couldn't agree more.

"Vi har fått en dag för att uppmärksamma orättvisorna kvinnor utsätts för och diskutera hur man kan ändra på det." Nanna lägger fram det som att kvinnodagen inte är som en mors dag utan en dag enbart för att uppmärksamma jämställdheter. Men who says it can't be both? Det skulle väl i dessa tider inte skada att även uppmärksamma det positiva med att vara kvinna? Att få vara glad över att vara kvinna? För även om vi "föds till diskriminering", så kan det utöver det vara härligt att vara kvinna på en hel massa sätt.

Jag är inte mindre glad att vara kvinna för att det innebär nackdelar.
Jag är däremot mindre glad att jag befinner mig i ett samhälle där det ger nackdelar att vara kvinna.

Jag har förståelse för att en del inte tycker att kvinnodagen lämpar sig för gratulationer. Det negativa med att vara kvinna bör naturligtvis inte gratuleras, det vore ju förnedrande. Och jag tycker inte att det ska vara en glättig dag då kvinnor med en alltför välkänd klapp på huvudet ska lapa i sig gratulationer så att de vidriga och viktiga jämställdhetsproblemen glöms bort.

Men jag tycker heller inte att det finns någon verklig poäng i att tala om för kvinnor att de inte får vara glada för att ha just det könet de har eller att tala om för dem att det enda de är är en diskriminerad grupp. Tack vare att en massa människor, många av dem kvinnor, vägrar att hålla tyst är jag ganska övertygad om att den snedfördelade makten inte kommer att glömmas bort - tack och lov. Jag menar att de som tror att allt kvinnan är är en diskriminerad grupp har vansinnigt fel. Vi är så mycket mer. Vi är värda att gratuleras för att vi har det kön vi har.

Nanna påstår att om någon säger "Grattis!" till en kvinna på kvinnodagen blir det som att säga "Grattis, kvinnor! Till att ni fötts till att bli diskriminerade!" Nej, Nanna. Det blir det om man säger: "Grattis, kvinnor! Till att ni fötts till att bli diskriminerade!" Vilket ju vore oerhört otrevligt, det håller jag med om.

"Vad gratulera betyder enligt Wictionary: Uttrycka glädje över något som har hänt någon, exempelvis vid en födelsedag. Gratulationsönskning till åhöraren efter att denne fått eller uppnått nånting."

"Men nu är det ju inte så mycket att vi fått eller uppnått nåt som att vi bara inte har lika mycket makt som en annan grupp i samhället." 

Eh, va? FEL. Vi har ju fått och uppnått hur mycket som helst? Kanske inte så mycket som många av oss skulle önska, och kanske inte så mycket att vårt samhälle är jämställt. Men allt är inte heller en kamp mellan man och kvinna. VI - KVINNOR - är i oss själva helt makalösa, vi  har fått saker som är värda att uttrycka glädje över och en massa kvinnor har uppnått saker som gör att jag vill fira att jag tillhör samma kön som dem.

När jag hör ett uppriktigt grattis, till mig, som kvinna, på kvinnodagen ser jag det snarare som ett grattis för just det positiva det innebär att vara kvinna. Naturligtvis är diskrimineringen och den snedfördelade makten inget att gratulera. Men jag känner mig värdig av tusen grattis, som kvinna, för allt det positiva jag är och för att det finns så många kvinnor som gjort så himla bra grejer. Ska vi också fråntas rätten att vara glad för att man är den man är? Det tycker inte jag.

"Det vore ju snarare på sin plats att säga: Jag beklagar sorgen över att du tillhör en samhällsgrupp man pissar på." Säger man inte "Jag beklagar sorgen" vid dödsfall eller något annat man inte kan göra något åt? Lite som ett försök till ett plåster på såren. Lite som att "Jag beklagar att det blev såhär." Det tycker jag känns mer förnedrande än att se personen bortom den diskriminering som lagts på henne, se det vackra och starka hon besitter och ge henne ett uppriktigt "Grattis till det du fått och uppnått! Oavsett hur mycket folk pissar på dig är DU helt fantastisk!"

Att vara HIV-smittad eller att ha en diabetes-diagnos är inget att fira, det har Nanna rätt i. Men att vara kvinna är inte att vara smittad av något, det är inte att ha en sjukdom. Det sjuka i allt det här är diskrimineringen. Inte kvinnan.

"Målet med kvinnodagen är ju att världen måste bli så pass bra att man inte behöver ha en kvinnodag." Det här kanske är skrivet i någon stadga någonstans som jag inte har koll på. Men spontant tänker jag att målet med kvinnodagen snarare skulle kunna vara att världen måste bli så bra att vi kan använda kvinnodagen enbart till att fira. Jag tycker att det alltid ska finnas en kvinnodag. Och  jag tycker inte att vi kvinnor ska vänta till 2205 med att vara glada för det positiva det innebär att vi har det kön vi har.

Blå citat hämtade från Nanna i länken överst i inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar